dimecres, 18 de novembre del 2015

Pràctica 9, Seguretat a internet

Seguretat a internet

L’ús de les eines com dispositius mòbils o altres noves tecnologies, tant en l’àmbit educacional o quotidià està regulat per un seguit de lleis i normes que protegeixen a la persona, la seva identitat, l’honor, el dret a la llibertat, etc.

Un mal ús i excessiu d’aquestes eines crea dos fenòmens:

-          El Grooming: és el conjunt d’estratègies que desenvolupa un adult per guanyar-se la confiança d’un menor a través d’internet amb la finalitat d’obtenir concessions de tipus sexual.
-          El ciberassetjament: és quan de forma reiterada algú rep agressions d’altres, mitjançant suports virtuals.
o   Conductes del ciberassetjament: amenaçar, robar contrasenyes, suplantar identitats, publicar escrits despectius, enviar fotos o vídeos per e-mail, enviar programes brossa o virus...
o   Tipus de ciberassetjament:
§  Provocació incendiaria: insults greus mitjançant missatges electrònics (llenguatge búlgar).
§  Fustigació: quan s’envien imatges o vídeos humiliants d’un altre persona.
§  Denigració: es distribueix una informació a un altre en to despectiu.
§  Assetjament públic: quan un grup filma els abusos i el penja a la xarxa.
§  Exclusió social: quan es priva a la víctima l’accés als grups o xarxes socials.
§  Suplantació de personalitat: quan s’entra en el perfil d’una altre persona per enviar informació comprometedora.
§  Difamació i joc brut: quan s’enganya a la persona perquè comparteixi i transmeti informació confidencial.
§  Sexting: és la difusió i divulgació de tipus sexual.


Normativa enfront del ciberassetjament.

Les noves tecnologies aporten un gran avantatge, però si se’n fa un mal ús o inadequat, pot comportar un riscos perjudicials cap a la persona, intencionats o no.
Escola i pares fa que utilitzin les eines tecnològiques de manera autònoma, però de vegades no són conscients del risc que pot comportar:
-          Abús o addicció.
-          Vulneració de drets de la propietat industrial o intel·lectual.
-          Accés a continguts inapropiats.
-          Amenaces a la intimitat.
-          Agressivitat i assetjament.

Per a aquest casos hi ha normatives i lleis amb uns objectius:

-          Normativa sobre la protecció de dades: garantir i protegir tot el que fa referència al tractament de les dades personals, llibertats públiques, intimitat, i drets fonamentals.
Per als menors de 14 anys requeriran el consentiment dels seus pares o tutors.

-          Normativa sobre ús d’imatges: vol evitar la propagació d’imatges, vídeos, gravacions o missatges de fets relatius a la vida privada d’una persona o família que afectin a la seva reputació.


Propostes d’actuacions amb alumnes assetjadors o seguidors

Les propostes d’actuació que s’hauria de seguir en les escoles si es dona un cas d’assetjament són es següents:
1-      Mesures de detecció: esbrinar qui o quines són les persones que inicien l’assetjament i qui el segueixen.
2-      Mesures de control: deixa clar que no es permetrà aquest tipus de violència, al mateix temps s’expliquen les sancions per aquest tipus de conducta.
3-      Responsabilitats: fer reconèixer als assetjadors les seves responsabilitats dels seus actes, demanar disculpes als assetjats, sempre davant de un adult per evitar amenacs o agressions.
4-      Mesures correctores cautelars: L’escola ha de aplicar les mesures correctores en base del decret d’autonomia dels centres educatius.
a.       Correspon a la direcció del centre imposar la sanció en la resolució de l’expedient.
b.      La direcció de la escola pot aplicar una suspensió provisional d’assistència a classe.
5-      Mesures educatives: aquestes actuacions han de estar assessorades per el professorat orientador i tutor en els temes de projecte de convivència.


Les actuacions amb l’alumne:

-          Mesures de protecció i seguretat.
-          Observació especifica del propi assetjat.
-          Mesures organitzatives de tot el personal del centre
-          Mesures especifiques per tal d’atendre les possibles dificultats causades pel ciberassetjament.
-          Assessorament en conductes de cibersobreprotecció.
-          Assessorament a càrrec del professorat orientador.
-          Valoració de les necessitats de suport i tractament terapèutic.


La majoria de víctimes presenten conductes observables comuns. Cal estar atents als diferents indicadors i detectar els casos de ciberassetjament.

Quatre tipus d’indicadors:           -  Físics
                                                     - Conductuals
                                                     - Emocionals
                                                     - Per part dels companys

Indicadors emocional
-          Presenten trastorns emocionals
-          Inseguretat, manca d’autocontrol
-          Canvis emocionals sobtats
-          Comportament antisocial
-          Es mostra enfadat i frustrat quan utilitza l’ordinador.

Per part dels companys:
-          Bromes desagradables i missatges electrònics insultants
-          El fan servir sempre culpable del que li passa
-          El marginen i inciten als altres a marginar-lo


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada